Šogad mobilā interneta patēriņš palielinājies par 75%, atklāj ‘Bite’

Šā gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar identisku periodu pērn, mobilā interneta patēriņš Latvijas iedzīvotāju vidū ir palielinājies par 75%, liecina mobilo sakaru operatora “Bite” dati. Līdzīgi kā pērn, arī šogad vislielākais interneta patēriņa pieaugums novērots nedēļas nogalēs. Šīs izmaiņas veicinājusi mobilo sakaru izmantošanas iedzīvotāju paradumu maiņa.

Mobilā interneta patēriņš pieaug ne tikai Latvijā, bet arī citviet pasaulē. Piemēram, kompānijas “Statista” dati liecina, ka priekšroku interneta izmantošanai mobilajās ierīcēs dod katrs trešais Eiropas iedzīvotājs, bet kopumā internetu mobilajās ierīcēs izmanto 48,2% pasaules iedzīvotāju.

Mobilā interneta patēriņš “Bites” tīklā pērn, salīdzinot ar 2017. gadu, ir teju dubultojies, sasniedzot vidēji 8 GB uz vienu lietotāju mēnesī. Visstraujāk tas ir palielinājies nedēļas nogalēs – par 87%, kamēr darba dienās pieaugums bija 79%.

Jāpiebilst, ka arī šogad mobilā interneta patēriņš nedēļas nogalēs palielinās straujāk nekā darba dienās – šā gada pirmajos četros mēnešos vidējais patēriņš dienā nedēļas nogalēs ir bijis par gandrīz 10% lielāks nekā vidēji darba dienā. To galvenokārt ietekmējusi mobilo sakaru lietošanas paradumu maiņa, arvien vairāk brīvdienās izmantojot mobilo internetu atpūtai un izklaidei.

“Viens no galvenajiem mobilā interneta patēriņu veicinošajiem faktoriem ir aizvien pieaugošais video satura patēriņš mobilajās ierīcēs, kas veido jau vairāk nekā pusi kopējās datu plūsmas “Bites” tīklā. Fakts, ka visaktīvāk mobilais internets tiek izmantots sestdienās un svētdienās, skaidrojams galvenokārt ar lietotāju brīvdienu paradumiem. Piemēram, cilvēki to aizvien biežāk izmanto, lai skatītos brīvdienu vakaros kopā ar ģimeni filmas, rādītu multfilmas bērniem garāku braucienu laikā, straumētu ar draugiem mūziku ballītēs, dalītos sociālajos tīklos ar spilgtākajiem brīvdienu piedzīvojumiem u.tml.,” stāsta “Bites” mārketinga direktore Diāna Šmite.

Viņa piebilst, ka īpaši liels mobilā interneta patēriņš tradicionāli vērojams dažādu nacionāli nozīmīgu notikumu laikā. Piemēram, šogad vislielākā datu plūsma “Bites” tīklā reģistrēta Lieldienās, turklāt tā bija par 70% lielāka nekā šo svētku laikā pērn.

Savukārt pagājušā gada 18. novembrī jeb valsts svētkos kopējais interneta patēriņš “Bites” tīklā bija par 88% lielāks nekā 2017. gadā. Gan izmantojot mobilo internetu ikdienas vajadzībām, gan daloties ar svētku salūta foto un video sociālajos tīklos, vērojot svētku programmu tiešsaistes mobilajos telefonos u.tml., operatora klienti šajā dienā izlietoja teju 200 TB datu. Ar šādu interneta apjomu iespējams skatīties HD kvalitātes video saturu vairāk nekā četrus gadus, augšupielādēt teju 57 miljonus fotogrāfiju vai klausīties mūziku vairāk nekā trīs miljonu stundu garumā.

Salīdzināšanai var minēt, ka Vispārējo latviešu Dziesmu un Deju svētku laikā “Bites” tīklā pērn ik dienu patērēti vidēji 146 TB interneta, turklāt vislielākā datu plūsma reģistrēta 2. un 6. jūlijā, pie kam tā koncentrējās Daugavas stadiona apkārtnē Rīgā. Šajā laikā mobilais internets visaktīvāk izmantots video un audio satura straumēšanai dažādās sociālo tīklu platformās, komunikācijai savstarpējās saziņas vietnēs, piemēram, “WhatsApp” un “Facebook Messenger”, “sērfojot” un spēlējot mobilās spēles.

“Palielinoties mobilā interneta pieejamībai, pakāpeniski mainās iedzīvotāju paradumi – tas, kā viens otru apsveicam svētkos, kā dalāmies iespaidos, emocijās un pat to, kā “fanojam”. Piemēram, pērn laikā, kad norisinājās Pasaules čempionāts hokejā, vidējais interneta patēriņš dienā uz vienu lietotāju pieauga par 10%. Arī šobrīd Latvijas valstsvienību spēļu laikā interneta patēriņš “Bites” tīklā ievērojami palielinās. No līdzšinējām spēlēm īpaši skatīta bija Latvijas un Šveices valstsvienību cīņa,” skaidro “Bites” pārstāve.

Uzņēmuma ekspertu aplēses liecina, ka arī šogad kopējais mobilā interneta patēriņš palielināsies, turklāt to, līdzīgi kā iepriekšējos gados veicinās galvenokārt video satura straumēšanas pieaugums mobilajās ierīcēs. Minēto apliecina arī pērn veiktās aptaujas dati – 75% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka viņi video saturu mobilajās ierīcēs, piemēram, viedtālrunī un planšetdatorā, patērē vairāk nekā gadu iepriekš.

Tāpat mobilā interneta patēriņu veicinās dažādi šogad plānotie masu pasākumi. Līdzšinējā pieredze liecina, ka mobilā tas tradicionāli pieaug pilsētu svētku laikā, dažādu festivālu – “Positivus”, “Summer Sound”, “Laba Daba” u.c. – laikā. Tāpat būtisks datu plūsmas pieaugums mobilo sakaru operatoru tīklos gaidāms “Prāta vētras”, “Rammstein”, Eda Šīrana, Stinga u.c. koncertu laikā.

“Tomēr īpaši straujš mobilā interneta patēriņa pieaugums paredzams tuvāko pāris gadu laikā un to veicinās 5G tehnoloģijas attīstība. Lai arī sākotnēji tās priekšrocības vairāk izjutīs uzņēmēji, kuriem būs iespēja attīstīt jaunus, progresīvus mobilajās tehnoloģijās bāzētus produktus un pakalpojumus, arī privātpersonas gaida patīkamas pārmaiņas. Pateicoties lielākam ātrumam, kā arī mazākai signāla aizturei, lietotāji tik iecienītos video failus varēs izbaudīt pavisam citā kvalitātē,” tā Šmite.