DesignBlog
DesignBlog RSS Feed

Adaptīvs un responsīvs

22. maijs, 2012. Autors: designBlog

responsive web Adaptīvs un responsīvs

Atcerieties laikus, kad kāds pirmo reizi mēģināja iestāstīt, ka nepieciešama mājas lapa, jo tagad viss esot Internetā? Tad parādījās Flash, kad lapa netika uztverta nopietni, ja tās sākumā nebija animēts intro, kurš dažkārt maksāja tikpat, cik visa lapa kopā. Vēlāk Internets nomierinājās, Flash kļuva vecmodīgs un nu ir jau pavisam jaunas tendences – responsīvās mājas lapas. Uzreiz gan jāsaka, ka tā nav īsti tendence, bet gan vairāk vajadzība – lapai nu jādarbojas gan uz mājās uz lielā datora, uz laptopa un dažādu izmēru telefoniem. Mērķis tam visam ir vienkārši padarīt web saturu pieejamu universālajā tīklā ikvienam, neatkarīgi no viņa ekrāna izmēriem. Par to visu interesantu lekciju nesen ir lasījis Markus Rožkalns, kurā izskaidro kas ir kas. Lūk video:

Tiem, kam ar to ir par maz, lūk vēl dažas saites:
Journey Into Mobile
– video lekciju kurss, kur pastāstīts gan par pašu ideju, gan arī ir praktiski piemēri

Saites no Markusa lekcijas:

1. Ar JavaScript veidots elastīgs grids: www.brandspankingnew.net
2. Media kveriju saraksts ar piemēriem: www.w3.org
3. Mājas lapas pārveide soli pa solim no fiksēta uz elastīgu līdz responsīvam saturam:
-a. Fiksēts grids
-b. Elastīgs grids
-c. Ar media kverijiem
-d. Pielāgots izkārtojums šaurajam skatam
-e. Pielāgots izkārtojums platajam skatam

Noderīgi rīki un paraugi:
www.responsinator.com
screenqueri.es
chrome.google.com
css-tricks.com
mediaqueri.es

Ko jūs domājat par to visu? Vai adaptīvas lapas ir uz palikšanu? Varbūt varat padalīties ar savu pieredzi?

Tagi: , , , ,

16 komentāri rakstam “Adaptīvs un responsīvs”

  1. Sarunājam uzreiz – iztiksim bez “responsīvs”, “grids” un “kverijs”

  2. ar “responsīvs saturs” apzīmē ko citu nekā tiek demonstrēts alistapart piemēros

  3. daudz paviršas statistikas ar nepareiziem secinājumiem
    vēlamais tiek pasniegts par esošu
    18 minūtes ārpus tēmas par pieejamību
    practice what you preach (portfolio saits neskaitās)

  4. Markus saka:

    Oļeg, paldies par komentāriem.
    1) Šie apzīmējumi cēlušies no angļu valodas un katram ir skaidrs, par ko ir runa. Lietojot latviskos tulkojumus, piem., “elastīgs režģveida izkārtojums”, “mediju vaicājums” vai “atsaucīgs dizains”, to skaidrošana prasītu neadekvātu laika ieguldījumu.
    2) Protams, responsīvs saturs ir kaut kas vairāk nekā manis teiktajā aprakstītais, jo tur runa ir par pašiem pamatiem. Te varētu veidot lekcijas 2.daļu un runāt par “content pruning”, “linking”, “lazy loading” u.c. metodēm.
    3) Statistika nebija pašmērķis, tā iezīmē skaidro virzienu, kurā ejam. Secinājumiem jau daudz alternatīvu nav, tie paši par sevi runā. Un jā – centos neķerties uzreiz pie koda piemēriem, bet gan ieturēt līdzsvaru starp filozofiju, teoriju un praksi.

  5. 1. Ja vajag ko apzīmēt un nav drošas izvēles latviešu valodā, tad rakstam angliski kursīvā. “Media query” ir tīri tehnisks jēdziens un to drošvien nevajadzētu tulkot. Siets, režģis, izkārtojums, izklājums ir dabiski un ikvienam skaidri jēdzieni – ieskaitot klientus kuriem šīs idejas tiek pārdotas.
    Jebkurš interaktīvas dizains ir “responsīvs” jau pēc definīcijas – tas atsaucas uz darbībām ar to. Ja runājam par dizainu kas pielāgojas videi kurā tas atrodas, mēs runājam par dizainu kas adaptējas. Tas ka Markote ieviesa tik aplamu jēdzienu nenozīmē ka tas akli jālieto – Markote vispirmām kārtām ir tehnologs nevis dizaineris.
    2. Var atreferēt visu internetu kuru mēs visi ikdienā lasām ;] Ja tu stāsti par adaptīvajiem izklājumiem, rādi ko ar tiem dari nevis atstāsti grāmatu. Ja piemini WAI, demonstrē kā internetu “redz” neredzīgie un stāsti kāda tam ir politiskā nozīme.
    3. “Iezīmē skaidro virzienu, kurā ejam”. To es saucu par vēlamā pasniegšanu par esošu. Iekārtu pārdošanas tendences un to lietošanas paradumi ir divas dažādas lietas. “Secinājumiem jau daudz alternatīvu nav, tie paši par sevi runā.” Klajš populisms. Vieni runā, citi atstāsta un tā mēs jautri čalojam. Vienmēr ir jautājumi “Vai pastāv tāds lietotājs un tāds scenārijs kurā tas būtu lietderīgi?” un “Vai šādu lietotāju un scenāriju ir gana daudz lai atmaksātos ieguldītās pūles?”

    Mobilā web segments ir salīdzinoši šaurs – vairumam lapu nav tādu lietotāju kuriem tās būtu lietderīgas tālrunī. Mobilajiem web lietotājiem ir citi mērķi un scenāriji. Ar satura pārkārtošanu bieži vien būs par maz.
    Planšetniekus nevajadzētu uzskatīt par kaut ko būtiski atšķirīgu no desktop datoriem. Protams nepieciešamas korekcijas ņemot vērā ekrānu fiziskos izmērus un interakcijas īpatnības.
    “Smart” TV un visām tv pievienojamām iekārtām ir kardināli atšķirīgs interakcijas modelis. Nekāda satura pārkārtošana te nelīdzēs.

  6. Markus saka:

    Piekrītu Tavam viedoklim, un tas tiešām būtu labs materiāls semināra 2. daļai. Bet šeit runa ir par pamatiem, tādēļ visu iespējamo risinājumu izklāstam un segmentēšanai nav vietas.
    Par statistikas secinājumiem – jā, vienmēr ir jautājums par lietderību, tomēr šeit runa lielā mērā ir par domāšanas veidu, kuru iepotējot, risinājumi tiek veidoti daudz pieejamāki, neieguldot papildus resursus. Protams, pārejas periodā tas prasīs vairāk laika, bet ilgtermiņā, manuprāt, šī pieeja ļauj ieekonomēt resursus.

  7. sandijs saka:

    Lūk tagad arī burti kļūst responsīvi: http://informationarchitects.net/blog/responsive-typography/

    Kā konkrēti kura lieta tiek saukta vispār nav diez cik svarīgi, manuprāt. Visa tā responsīvā padarīšana ir pietiekami svaiga, lai vairumam cilvēku nebūtu nekādas sajēgas ko ar to vispār iesākt un tas šobrīd šķiet daudz interesantāk nekā strīdēties par ‘pareizo’ nosaukumu.
    Vēl interesanti šķiet LV un ārvalstu situācijas salīdzinājums, ko pieminēja gan Markuss, gan Oļegs. Varbūt varat vairāk padalīties ar statistikas avotiem?

  8. Markus saka:

    Jā, piem., LMT prezentācijā “LMT Tehnoloģiju Tendences”: http://www.slideshare.net/LatvijasMobilaisTelefons/lmt-tehnologiju-tendences112011

    Vai Business Insider prezentācijā “The Future Of Mobile”: http://www.businessinsider.com/the-future-of-mobile-deck-2012-3#-9

  9. Jūs iespējams esat redzējuši cik strauji aug mobilā tvnet aupmeklējums. Varat minēt cik daudz no tiem tiešām ir mobīli.

  10. Edžus saka:

    okei, baigi stāsta par to visu resposibilitāti, bet tai pat laikā viņa taisītās lapas, piemēram, Rundāles pilij (www.rundale.net) ir pilnīgi ne-responsīva, to lietot uz viedtālruņa ir neiespējami!

  11. Markus saka:

    Yup, diemžēl ne visi klienti vēl ir gatavi domāt par responsīvām mājas lapām. Rundāle lietojama ir, bet responsīvas versijas nav.

  12. Arnis saka:

    Nav slikti – jādomā, ka bieži nav nācies prezentēt, tāpēc varbūt arī šīs nianses parādās…

  13. Greetings! Fantastically effective recommendation within this post! It is the little changes that create the mainly significant changes. Thanks for sharing!

  14. You’ve made some really good points there. I looked on the internet to find out more about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

  15. Edmunds saka:

    njaa, kas to butu domājis, ka musdienas viss bus vajadzīgs responsīvs, skatijos, ka lielai daļai mājaslapu analytics jau rāda, ka vismaz 50 % nak no mobilajām ierīcēm :/

  16. http://www.anurasystem.com/css/sitemap.xml...

    player under contract from the other’s league. In 1982, after Taylor had transformed the quarterback sack NO-NO! Explicit lyrics are a NO.With this loss, the Ravens record stood at 5-5, ranking third sit up, and take in as you go down again. Correspon…

Atbildēt

You must be logged in to post a comment.

© 2009-2017 designblog.lv / dzinējs: WordPress / hosted on: HIP