DesignBlog
DesignBlog RSS Feed

10+10 intervija / reklāmists Aleksandrs Bētiņš

31. maijs, 2011. Autors: designBlog

1717 aleksandrs betins 10+10 intervija / reklāmists Aleksandrs Bētiņš

Līdz šim esam izvairījušies rakstīt par reklāmu, jo visa reklāmas nozare šķiet pietiekami spēcīga un pašpietiekama, un galu galā reklāma nav dizains. Tomēr kaut kas interesants tajā visā ir, jo caur reklāmas aģentūrām ir gājuši cauri virkne dizaineru, fotogrāfu, ilustratoru, dzejnieku… sākuši kā projektu vadītāji, ārt direktori, tekstinieki un tad pārtapuši par ko citu vai atpakaļ visdažādākajās kombinācijās. Vienus tas novedis līdz tam, ka reklāmu viņi ienīst no visas sirds un negrib par to pat dzirdēt, citi spējuši to uztvert kā skolu – samācījušies un devušies tālāk, bet daži reklāmā ir atraduši tieši to, ko visvairāk arī vēlas darīt (un kas parasti viņiem arī lieliski izdodas). Šķiet, ka Aleksandrs Bētiņš ir tieši pēdējais gadījums. Savos knapi divdesmit gados veidojis gan mājaslapas, gan logotipus un pat filmējies seriālā, līdz izlēma doties pastrādāt uz Viļņu kādā aģentūrā… Rezultātā šobrīd pēc gandrīz desmit gadiem ir aģentūras “Not Perfect YR” viens no īpašniekiem un arī tās radošais direktors.

1. Pastāsti, lūdzu, par sevi – kur esi radies, mācījies un kā nokļuvi līdz reklāmas aģentūrai Lietuvā?
Esmu rīdzinieks, mācijos RV1Ģ, pēc skolas apmeklēju Rīgas mākslas skolu. Paralēli skolām ņēmos ar grafikas dizainu, web-lapām, VJ-ošanu pārtijos, reklāmu filmēšanu pie “Vilkiem”. Tad kādu dienu Lietuvas “Y&R” pasūtīja man weblapu, kur, būdams lecīgs freelancers, iereklamēju sevi kā labu radošo, un viņi mani uzaicināja strādāt par copywriteru. Ilgi gāja, kamēr tur nonācu, pastrādāju tur 9 mēnešus, pārkvalificējoties par artdirectoru, jo riebās, kā dizaineri strādāja. Tad atgriezos Rīgā uz kādu pusgadu, radīju bērnu, un vajadzēja pastāvīgu darbu. Rīgā neatradu, kur strādāt, bet kopēju valodu atradu tai pašā aģentūrā Lietuvā, kur ar visu famīliju pārvācos. Pēc kaut kāda laika mēs – Paulius Senuta (MD), es (AD/CD) un Marius Lukošius (CD) pārpirkām “Garage4×4 Y&R Vilņa”, un tā radās lieliska neatkarīga reklāmas aģentūra “Not Perfect”. Tagad jau kādus 2 gadus ar kapeikām ir “Not Perfect Rīga”, arī es no pagājušā gada septembra esmu pārvācies atpakaļ uz savu mīļo Rīgu.
Apmēram tā pagāja pēdējie  8 gadi.
Āmen.

5127647533 96e3c0b7b6 z 150x150 10+10 intervija / reklāmists Aleksandrs BētiņšGRAND CAVALLIER BoxBOBELINE_35proc Label

2. Vai tas, ka tagad lūkojies pēc palīgiem Latvijā, nozīmē, ka plāno pārvākties uz Rīgu pavisam?
Esmu jau pārvācies uz Rīgu, bet strādāju vēl arī Lietuvā. Es regulāri lūkojos pēc jauniem cilvēkiem, tagad gan Rīgas, gan Viļņas “Not Perfectam”, gan dizainerus, gan radošos. Jāsaka, ļoti grūti iet ar atrašanu, nav to cilvēku. Dizainerus pārsvarā meklējam skolās, vai jaunus freelancerus, kas pašmācības ceļā ir kaut kur tikuši un kas nav sabojāti ar pieredzi sūdīgās aģentūrās, un viņi diezgan ātri izaug un iemācās daudzreiz vairāk nekā skolā. Principā es viņus pierunāju nemācīties skolā (viņi iet nodot tikai darbus), bet pie mums, un vēl par to saņemt naudu.

3. Šķiet, ka tev izdodas daudz kas – esi veidojis dizainu (šķiet, ka arī esošā “Mooz” lapa ir tevis izstrādāta, ne?) un pat kādreiz spēlējis tīņu seriālā. Kādēļ esi izvēlējies strādāt reklāmā?
Laikam “MooZoom” lapa ir vienīgā, kas vēl dzīva no tiem laikiem. Tajā laikā seriālu filmēja ar steadycam statīvu, kas tad bija jaunums, un mani tas interesēja vairāk nekā visa tā cita ņemšanās. Man patīk dažādas lietas un to mijiedarbība, reklāma ir viena no tām vietām, kur satiekas dažādas disciplīnas, cilvēki, uzzini katru dienu kaut ko jaunu un var daudz iemācīties, un, jo vairāk māki, jo plašāka pasaule. Pašam lepnums, ka esam attīstījuši netipiskas lietas reklāmas aģentūrai, piemēram, iepakojuma dizainu, ko parasti taisa specializēti kantori, bet tagad Lietuvas un Latvijas ražotāji, kas pirms tam griezās Anglijā vai Amsterdamā, piemēram, pie “Classensiem”, nāk pie mums. Tāpat postproduction un ilustrācija ir tā lieta, ko esam ļoti attīstījuši tieši aģentūras iekšienē, un pie mums strādājošie dizaineri savos portfolio sāk likt darbus, ko taisījuši aģentūrā, kas ir retums.

4. Kas, tavuprāt, ir reklāma un kas ir dizains? Kur un vai vispār ir robeža?
Reklāma ir tas process, kas rada priekšstatu par kaut ko, tad nu dizains palīdz to veidot labāku – funkcionāli, vizuāli, emocionāli. Pa lielam robežas nav, bet ja grib, var novilkt, tādā blurčikā.

LA MOUSTACHE

5. Vai atšķiras strādāšana Lietuvā un Latvijā?
Nu, man personīgi jā, jo ilgi nostrādāts Lietuvā. Īpaši atšķiras ārējie aģentūras resursi, tādi kā foto, video, mūzika, ilustratori, producenti, kur visi jau savējie un viens otru saprot no pusvārda. Liekas, ka kopējais industrijas līmenis ir augstāks Lietuvā. Sākumā Latvijā likās, ka visi ir iedomīgi un baigi gudrie runātāji, jo nebija vēl atrasti darītāji, bet tagad jau atrodas nenoguruši pašaizliedzīgi cilvēki, kaut gan pagaidām tāpat daudz strādāju ar Lietuvu.


6. Kā nokļūt līdz labam galarezultātam (vienalga, reklāmā vai dizainā)?

Šis ir labs un ļoti daudzpusīgs jautājums, varētu runāt stundām, un, domāju, viss beigtos ar sarunām par kvanta mehāniku vai skudru pūžņa uzbūvi. Man darbā ir divi galarezultāti – viens individuālais un otrs, kā panākt visai aģentūrai izcilu gala rezultātu. Galarezultāts aģentūrai ir nevis viens projekts, bet vidējais no visiem darbiem, ko dari un kā dari – nepietiek ar vienu izcilu darbu un tūkstoš sūdiem.
Lai to panāktu, visam darba procesam jābūt interesantam, lietderīgam un iedvesmojošam. Pirmkārt, ir pašam sevi jāiedvesmo konkrētajam uzdevumam, lai dabiski sanāktu “cenšanās” un aizrautība, un jāzina, ka viss sanāks, bet, protams, jābūt arī nežēlīgi paškritiskam mierīgā manierē. Tikpat svarīgi ir mācēt iedvesmot citus, piemēram, dizaineru  – aģentūrā tomēr ir fabrikas ritms, un tās iedvesmas ne vienmēr stāv pa rokai, pēc viena projekta jāpārlec uz citu un tad atpakaļ, tā pārslēgšanās, iejušanās ir tās maģiskās lietas, kur jāņem talkā šamanisms.
Parasti reklāmas radīšanas process sastāv no stratēģijas, radošās idejas un visbeidzot – izpildījuma, katrai daļai ir japapildina vienai otru, un svarīgi, lai cilvēki, kas pie tā strādā, nesāktu dalīt robežas, kur beidzas, kur sākas viņu pienākumi, jo konkrētu robežu nevar novilkt. Ļoti svarīgi ir mācēt nodot uzdevumu – saprotami un iedvesmojoši, tāpat arī uzdot jautājumus.
Ir jāciena cilvēki, kam tu to dari – ja tu uzskatīsi visus klientus par idiotiem, pats tāds kļūsi, ir jāsaprot, ka visu var izdarīt labāk un ka nav sliktu klientu. Nedrīkst arī aizmirst, ka klients maksā par to, ka tu viņam saki taisnību un nepiekrīti viņam, ir jāaizmirst par neērtajām situācijām, termiņu nokavēšanu (saprātīgi) laba rezultāta vārdā – jo tas ir tas, ko klients un citi atcerēsies.
Ir jāsaprot, ka tie foršie darbi, kas manīti mūsu valstī vai blakus, ir taisīti par tādu pašu budžetu, ar tikpat īsu termiņu, ar tikpat piekasīgiem klientiem kā visi – jautājums ir tikai par to, cik tu extra ieliec sevi. Es neciešu, ja tikai pēc projekta tu saproti, kā to vajadzēja darīt, jo iespēja ir tikai viena, tāpēc daudz ieguldu laiku pre-prodakšanā.

5120922038 d205b783fa z 150x150 10+10 intervija / reklāmists Aleksandrs Bētiņš5120923836 1ea118f457 b 150x150 10+10 intervija / reklāmists Aleksandrs BētiņšCOFFEE INN 9 Coffees

7. Kādas, tavuprāt, ir 3 stiprās un 3 vājās  latviešu dizaineru īpašības (tās, ar kurām lepoties, un tās, kuras derētu uzlabot)?
Ir dizaineri, kas ir personības un ir gatavi zem katra darba parakstīties – tā ir stiprā īpašība; ir dizaineri, kas iet uz darbu atsēdēt un tad mājās top freelance dizaini – tā ir vājā īpašība. Vispār katram cilvēkam ir jātrod sava iekšējā motivācija, interesantums katrā darbā, robeža, kas jāpārkāpj – ja šie jautājumi stāv galvā ikdienā, tas ir labi; ja tu sāc domāt, ka citi ir vainīgi un tev nav pietiekami interesanti vai vēl kaut kas, lai izdarītu labi, – tas ir slikti. Mazāk muldēšanas, vairāk darīšanas būtu labs vektors jebkuram latvietim, ieskaitot mani. :)

5128350017 53209d5a28 z 150x150 10+10 intervija / reklāmists Aleksandrs Bētiņšairplane1 150x150 10+10 intervija / reklāmists Aleksandrs BētiņšSMALL PLANET AIRLINES

8. Raklāmas aģentūrās cilvēku mainība parasti ir diezgan augsta. Kādiem cilvēkiem tur vajadzētu iet strādāt un kādiem labāk nemaz nemēģināt?
Tiem, kam nepatīk reklāma un kas netic, ka var izdarīt labāk nekā jau ir,  – tiem labāk nemaz nemēģināt, savukārt tie, kam riebjas reklāma, bet viņi domā, ka var būt labāk un grib mainīt  – varētu mēģināt. Tiem, kas domā, ka strādāt reklāmas aģentūrā ir  “stilīgi” pavadīt laiku, domājot “crazy” idejas – nav ieteicams; tiem, kas saprot, ka ir daudz jāstrādā un jāstrādā – tiem jā.
Strādājot reklāmas aģentūrā, var iegūt ļoti labu praksi. Es runāju pārsvarā par jauniem cilvēkiem, jo cilvēki ar pieredzi parasti jau ir aplauzušies un diemžēl paši gudri. :) Mērķis noteikti nav mainīt cilvēkus, bet lai viņi aug un attīstās.

9. Kas tev ir laba reklāma vai labs dizains?
No vienas puses, labs dizains ir tāds, kur nejūt dizainu, no otras puses, tas ir kaut kas, kas pilda savas funkcijas un nav bezpersonisks. Kaitina, kad dizains ir dizaina pēc.
Ar reklāmu ir līdzīgi – laba reklāma neizskatās pēc reklāmas. Laba reklāma ir tāda, kas pretendē arī uz kulturālu vērtību  – interesantu stāstu. Kā jebkam, ne tikai reklāmai  – biznesam, izglītībai, žurnālistikai ir jāciena otrs; ja tu pievērs cita uzmanību, uzrunā – tad attiecīgi rēķinies, ka tev būs kaut kas skaidri jāpasaka un lai nav garlaicīgi un lieki patērēts cita laiks.

10. Kādi ir tavi nākotnes plāni?
Tuvākajā nākotnē plāns ir pabeigt vīt ligzdu – esam tikko ievākušies jaunās telpās pie “Piena”, virs “Kefīra”, kur citi produkti. Tāpat turpinām attīstīt “Not Perfect Rīga”. Tā kā mēs esam jauni, mums daudz kas jāpierāda, mēs arī strauji augam, meklējam vēl cilvēkus. Plāns ir vairāk sadarboties ar vietējiem fotogrāfiem, filmu studijām, ražotājiem utt. un vispār sakult ūdeni Latvijā, un ienest jaunu vēsmu.

Galvenais attēls: 17:17 ir Not Perfect Riga ofisa dīvāns.

Vairāk info un darbi:
www.not-perfect.com

http://www.facebook.com/NotPerfect
Photos
http://www.facebook.com/NotPerfect
Videos

Tagi: , , , , ,

9 komentāri rakstam “10+10 intervija / reklāmists Aleksandrs Bētiņš”

  1. rick'james saka:

    reti sakarīgs čalis, forša lasāmviela

  2. Mfz saka:

    Ar interesi izlasīju! Paldies!

  3. kirils saka:

    nu bet dabīg’! )

  4. beta saka:

    vispaar jaa!))

  5. kirils saka:

    es veinīg pastrīdētos par apzimējumu “dizains dizaina pēc”. dizainēšanu jau var uztvert arī kā spēli, kaučvai pašam ar sevi, bez virsuzdevuma sasniegt kādu iedomātu rezultātu. bet vispār jaa))

  6. Liva saka:

    Viskas gerai!

  7. Sabīne saka:

    es arī gribu mācīties pie strādājošiem cilvēkiem un man maksāt nevajag!

  8. Nils saka:

    Kirilam- varbūt ar to atšķiras dizains no reklāmas

  9. Aleksandrs saka:

    “Dizains dizaina pēc”, kā spēle, spēle kā mācīšanās process, lai sevi attīstītu skaistuma uztveri ir ārkārtīgi vērtīga, tāpat kā risināt loģikas uzdevumus vai sportā treniņš, bet diezvai, kad ir iespēja futbola spēlē iesist vārtus tu gribētu lai spēlētājs sāk rādīt trikus kā viņš māk atsist bumbu ar celīti un galvu, bet tai pašā laikā smuki vārti ir foršāk nekā haļava.
    Scorpion kick: http://www.youtube.com/watch?v=wkYmmV7Oa-U
    Kautkur pasaulē, skolā bija nodarbība – skatīšanās uz kalnu, lai ieraudzitu viņā skaistumu. Vispār pieiet darbam kā spēlei sevišķi svarīgi ir boring uzdevumiem, piemēram, pie chartu dizainējot. Man kādreiz baigā atklāsme bija kāzu fotogrāfi, kas vairums ir boring, bet tad ieraudzīju ka ir arī kruti kāzu fotogrāfi.

Atbildēt

You must be logged in to post a comment.

© 2009-2019 designblog.lv / dzinējs: WordPress / hosted on: HIP